Bölgecilik, 20. yüzyılın ilk yarısında ABD Birleşik Devletleri’nde gelişen bir sanat hareketiydi. Yöresel mevzulara odaklanması ve geleneksel teknikler ve stiller kullanımı ile karakterize edildi.
En meşhur Bölgeselci sanatçılardan ikisi Grant Wood ve Thomas Hart Benton’dı. Wood 1891’de Iowa’da, Benton ise 1889’da Missouri’de dünyaya geldi. Her iki sanatçı da kırsal alanlarda büyüdü ve eserleri, bulundukları bölgenin topraklarına ve insanlarına olan derin bağlarını yansıtıyordu.
Wood’un en malum tablosu Amerikan gotiği (1930), bir ziraatçi ve kızını çiftlik evlerinin önünde dururken tasvir ediyor. Fotoğraf, Amerikan değerleri ve kimliği ile alakalı kuvvetli bir ifadedir. Benton’ın en meşhur eseri Toplumsal bir Missouri (1935-1936), memleketinin tarihini tasvir eden bir takım duvar resmi. Duvar resimleri, Amerikan zamanı ve kültürünün varlıklı ve karmaşa bir incelemesidir.
Bölgecilik, 1930’lar ve 1940’larda Amerikan sanatında mühim bir güçtü. Hem çağıl bununla birlikte geçmişin geleneklerine dayanan yeni bir Amerikan sanatının tanımlanmasına destek oldu. Wood ve Benton’ın emekleri, güzelliği, gücü ve içgörüsü sebebiyle bugün de hayranlık uyandırmaya devam ediyor.
Bölgecilik ve Grant Wood ile Thomas Hart Benton’ın emekleri ile alakalı daha çok informasyon edinmek için birtakım ek kaynaklar şunlardır:
Antet | Özellikler |
---|---|
Amerikan Bölgeciliği | – 1930’lu ve 1940’lı yıllarda ABD Birleşik Devletleri’nde gelişen bir sanat akımı. – Yöresel manzaraların, insanların ve geleneklerin tasvirine vurgu yapılmış oldu. – Thomas Eakins ve Winslow Homer benzer biçimde daha önceki Amerikan sanatçılarının faaliyetlerinden etkilendi. |
Bağışlama Ağacı | – Yöresel sanat hareketinin kabul edilen isimlerinden Amerikalı ressam. – “American Gothic” (1930) ve “The Daughters of Revolution” (1932) benzer biçimde kırsal Amerikan mevzularını mevzu alan realist resimleriyle tanınır. – Ashcan Fotoğraf Okulu’nun üyesiydi. |
Thomas Hart Benton | – Yöresel sanat hareketinin kabul edilen isimlerinden Amerikalı ressam. – New York City’deki New School for Social Research’teki “America Today” (1930-1932) duvar resimleri benzer biçimde, Amerikan zamanı ve kültürünü tasvir eden duvar resimleriyle tanınır. – Ashcan Fotoğraf Okulu’nun üyesiydi. |
Bölgeci Sanat Hareketi | – 1930’lu ve 1940’lı yıllarda ABD Birleşik Devletleri’nde gelişen bir sanat akımı. – Yöresel manzaraların, insanların ve geleneklerin tasvirine vurgu yapılmış oldu. – Thomas Eakins ve Winslow Homer benzer biçimde daha önceki Amerikan sanatçılarının faaliyetlerinden etkilendi. |
1. Amerikan Sanatında Bölgecilik
Bölgecilik, 20. yüzyılın başlarında ABD Birleşik Devletleri’nde ortaya çıkan bir sanat hareketidir. Avrupa sanatının hakimiyetine karşı bir tepkiydi ve Amerikalı sanatçıların kendi benzersiz deneyimlerini ve bakış açılarını anlatım etmelerinin bir yoluydu. Bölgeci sanatçılar çoğu zaman kırsal manzaraları ve günlük sahneleri tasvir ettiler ve gerçekçilik, izlenimcilik ve halk sanatı benzer biçimde muhtelif stiller kullandılar.
En meşhur Bölgeselci sanatçılar içinde Grant Wood, Thomas Hart Benton, John Steuart Curry ve Charles Burchfield yer alır. Wood’un tablosu Amerikan gotiği (1930) Yöresel sanatın en ikonik eserlerinden biridir. Bir ziraatçi ve kızını beyaz bir çiftlik evinin önünde dururken tasvir eder. Fotoğraf, kırsal hayatın sıradan ve yalın bir tasviridir, sadece Amerikan kimliğinin kuvvetli bir sembolü haline gelmiştir.
Bölgecilik, 20. yüzyılın başlarında Amerikan sanatını tanımlamaya destek olan mühim bir sanat hareketiydi. Amerikan sanatı ve kültürü üstünde kalıcı bir tesiri oldu ve tesiri bugün hala görülebiliyor.
3. Thomas Hart Benton
Thomas Hart Benton (13 Nisan 1889 – 19 Ocak 1975) Amerikalı bir ressam ve duvar ressamıydı. 1930’lar ve 1940’ların Yöresel sanat akımının kabul edilen isimlerinden bir tanesiydi ve eserleri Amerikan kırsal hayatının tasviri ve Amerikan ruhunun kutlanmasıyla karakterize edilir.
Benton, Neosho, Missouri’de dünyaya geldi ve Chicago Sanat Enstitüsü ve Pennsylvania Güzel Sanatlar Akademisi’nde sanat okudu. Avrupa’da fazlaca yolculuk etti ve erken devre emekleri Eski Üstatlar’dan etkilendi. 1920’lerde Benton, gerçekçiliği halk sanatı ve sosyal yorum unsurlarıyla birleştiren kendine has tarzını geliştirmeye başladı.
Benton’ın en malum eserleri içinde New York City’deki New School for Social Research (1930-1931) ve Missouri State Capitol (1935-1936) için meydana getirdiği duvar resimleri yer alır. Ek olarak, “America Today” serisi (1930-1936) ismini verdiği Amerikan zamanı konulu bir takım fotoğraf de üretti.
Benton, kendi döneminde tartışmalı bir figürdü ve eserleri politik içinde ne olduğu sebebiyle çoğunlukla eleştiriliyordu. Sadece, artık 20. yüzyılın en mühim Amerikan ressamlarından biri olarak tanınıyor.
4. Yöresel Sanat Hareketi
Bölgeselci sanat hareketi, 20. yüzyılın başlarındaki kentselleşme ve endüstrileşmeye karşı bir tepkiydi. Bölgeselciler, Amerikan iç bölgesinin geleneklerine ve değerlerine dayanan sanat yaratmaya çalıştılar. Çoğu zaman kırsal manzaraları ve günlük hayat sahnelerini tasvir ettiler ve Ashcan Okulu ve Precisionistlerin faaliyetlerinden etkilenen realist bir yoldam kullandılar.
Bölgeci hareket 1930’lar ve 1940’larda en aktifti ve Amerikan sanatı üstünde mühim bir tesiri oldu. Grant Wood, Thomas Hart Benton ve John Steuart Curry dahil olmak suretiyle 20. yüzyılın en meşhur Amerikan sanatçılarının bir çok Bölgeci hareketle ilişkilendirildi.
Bölgeselci hareket, Soyut Ekspresyonistler ve öteki avangart hareketler öne çıktıkça 1950’lerde popülerliğini kaybetti. Sadece Bölgeselci hareket Amerikan sanat tarihinin mühim bir parçası olmaya devam ediyor ve tesiri çağıl sanatçıların çalışmalarında hala görülebiliyor.
5. Edebiyatta Bölgecilik
Edebiyatta bölgecilik, ABD Birleşik Devletleri’nin muayyen bir bölgesini ya da bölgesini tasvir etmeyi vurgulayan bir yazınsal harekettir. Bölgeci yazarlar, çoğu zaman kendi deneyimlerinden ve gözlemlerinden yararlanarak kendi bölgelerinin realist ve çoğu zaman nostaljik tasvirlerini yaratırlar. En meşhur bölgeci yazarlardan bazıları William Faulkner, Eudora Welty ve John Steinbeck’tir.
Edebiyatta bölgecilik, James Fenimore Cooper ve Nathaniel Hawthorne benzer biçimde yazarların Amerikan coğrafyasının benzersiz karakterini keşfetmeye başladığı 19. yüzyılın başlarına kadar uzanıyor. Sadece hareket, birçok yazarın Amerikan Güneyi, Ortabatısı ve Batısı’nın kendine has kültürlerini ve geleneklerini kutlayan eserler üretmeye başladığı 20. yüzyılın başlarına kadar reel anlamda başlamadı.
Bölgeselci edebiyat çoğu zaman mahalli renge odaklanması ya da muayyen bir bölgenin canlı ve realist bir portresini kurmak için muayyen ayrıntıların ve imgelerin kullanılmasıyla karakterize edilir. Bölgeselci yazarlar ek olarak çoğunlukla bir özgünlük duygusu yaratmak için lehçe ve öteki mahalli konferans kalıplarını kullanırlar.
Edebiyattaki bölgecilik, Amerikan kültüründe mühim bir etkiye haiz olmuştur. Bölgeci yazarlar, ABD Birleşik Devletleri’nin değişik bölgelerinin benzersiz karakterini kutlayarak, milli hüviyet ve gurur duygusunu beslemeye destek olmuşlardır.
6. Müzikte Bölgecilik
Müzikte bölgeselcilik, bir müzik parçasında mahalli ya da yöresel müzik stilleri, enstrümanları ve geleneklerinin kullanılması anlama gelir. Bu, bir yer duygusu yaratmak ya da muayyen bir bölgenin kültürünü yansıtmak için yapılabilir.
Bölgecilik, ülkenin en eski günlerinden beri Amerikan müziğinin bir parçası olmuştur. Appalachian Dağları, Derin Cenup, Ortabatı ve Batı Yakası’nın müziklerinin hepsinin kendine has yöresel stilleri vardır.
20. yüzyılda besteciler yeni sesler ve stiller denemeye başladıkça müzikteki bölgecilik daha bariz hale geldi. Aaron Copland, Charles Ives ve John Cage benzer biçimde besteciler, yeni ve yenilikçi eserler yaratmak için kendi bölgelerinin müziğinden esin aldılar.
Günümüzde müzikteki bölgecilik hala Amerikan kültürünün canlı ve mühim bir parçasıdır. Halk müziğinden klasik müziğe ve caza kadar her şeyde bulunabilir. Bölgecilik Amerikan müziğini taze ve coşku verici tutmaya destek verir ve bizlere ülkemizin çeşitliliğini ve zenginliğini hatırlatır.
7. Filmimizde Bölgecilik
Filmimizde bölgeselcilik, ABD Birleşik Devletleri’nin muayyen bir bölgesinin kendine has kültürlerini ve manzaralarını tasvir eden filmleri tarif etmek için kullanılan bir terimdir. Bu filmler çoğu zaman basit insanların günlük yaşamlarına odaklanır ve çoğu zaman realist bir film imal seçimi kullanırlar. Bölgeselci filmler ABD Birleşik Devletleri’nin her yerinde yapılmıştır, sadece bilhassa Cenup, Ortabatı ve Batı’da yaygındırlar.
En meşhur yöresel filmlerden bazıları şunlardır:
- John Ford’un yönettiği ve Henry Fonda’nın başrol oynadığı Gazap Üzümleri (1940)
- Bülbülü Öldürmek (1962), Robert Mulligan’ın yönettiği ve Gregory Peck’in başrol oynadığı
- Peter Bogdanovich’in yönettiği ve Timothy Bottoms’ın başrol oynadığı Son Fotoğraf Gösterisi (1971)
- Bayağı İnsanlar (1980), Robert Redford’un yönettiği ve Donald Sutherland’ın başrol oynadığı
- Robert Redford’un yönettiği ve Ruben Blades’in başrol oynadığı Milagro Beanfield Savaşı (1988)
Yöresel filmler Amerikan kültürünü ve kimliğini şekillendirmede mühim bir rol oynamıştır. Ülkenin değişik bölgelerindeki basit insanların hayatlarını belgelemeye destek olmuş ve ek olarak bir camia ve ilinti duygusu yaratmaya destek olmuştur.
Son yıllarda, bölgeselci filmlere olan alaka yine canlandı. Bu kısmen bağımsız film yapımcılığının artan popülaritesinden ve Netflix ve Hulu benzer biçimde gösterim platformlarının yükselişinden kaynaklanıyor. Bölgeselci filmler artık her zamankinden daha erişilebilir ve her zamankinden daha geniş bir kesime ulaşıyor.
Yöresel filmler Amerikan sinemasının mühim bir parçasıdır. Amerikan hayatına dair benzersiz bir görüş açısı sunarlar ve ülkeyi daha muhtelif ve kapsayıcı bir yer haline getirmeye destek olurlar.
Dansta Bölgecilik
Dansta bölgecilik, 20. yüzyılın başlarında ABD Birleşik Devletleri’nde ortaya çıkan bir harekettir. Ruth St. Denis ve Ted Shawn benzer biçimde Amerikan kültüründe kök salmış yeni bir dans biçimi yaratmaya çalışan Amerikan halk dansçılarının faaliyetlerinden esin almıştır. Bölgeci dansçılar, ABD Birleşik Devletleri’nin değişik bölgelerinin geleneksel danslarının yanı sıra bu bölgelerin müziklerinden, halk masallarından ve geleneklerinden yararlanmışlardır. Topraksı, anlatım dolu ve çoğu zaman gülmece içeren danslar yaratmışlardır.
Danstaki bölgeselcilik, klasik balenin resmiyet ve yapaylığına karşı bir tepkiydi. Hem de Amerikan kültürünün Avrupalılaşmasına karşı da bir tepkiydi. Bölgeselci dansçılar, basit Amerikalıların deneyimlerine hitap eden, benzersiz bir halde Amerikan olan bir dans yaratmak istediler.
En meşhur yöresel dansçılardan bazıları Martha Graham, Doris Humphrey ve Charles Weidman’dır. Bu dansçılar günlük yaşamın hareketlerine dayanan yeni dans teknikleri yarattılar. Ek olarak Amerikan halk müziği ve hikayelerine dayanan yeni koreografi biçimleri geliştirdiler.
Danstaki bölgecilik, Amerikan dansının gelişiminde derin bir etkiye sahipti. İfade edici, erişilebilir ve benzersiz bir halde Amerikan olan yeni bir dans biçiminin yaratılmasına destek oldu. Ek olarak klasik bale ile halk dansı arasındaki engelleri yıkmaya destek oldu.
9. Mimarlıkta Bölgecilik
Mimaride bölgecilik, Avrupa Modernizminin hakimiyetine karşı bir reaksiyon olarak 20. yüzyılın başlarında ABD Birleşik Devletleri’nde ortaya çıkan bir harekettir. Bölgeci mimarlar, mahalli görünüm ve kültüre dayanan daha bariz bir Amerikan mimarisi yaratmaya çalıştılar.
Bölgeselci hareketle ilişkilendirilen en mühim mimarlardan biri Frank Lloyd Wright’tı. 1900’lerin başlangıcında gelişen Wright’ın Prairie Mimarlık Okulu, Ortabatı’nın naturel manzarasından esin alıyordu. Wright’ın binaları çoğu zaman alçak, yatay çizgileri ve ahşap ve taş benzer biçimde mahalli malzemelerin kullanımıyla karakterize ediliyordu.
Bölgeci hareketle ilişkilendirilen öteki mimarlar içinde, Nebraska, Lincoln’deki Nebraska Eyalet Meclisi binasını tasarlayan Bertram Goodhue ve çağıl mimarinin öncülerinden biri olarak biri olan Louis Sullivan yer alır.
Bölgeci hareketin Amerikan mimarisi üstünde mühim bir tesiri oldu ve tesiri bugün hala birçok binada görülebilir. Bölgeci mimarlar, ABD Birleşik Devletleri’nde daha muhtelif ve kapsayıcı bir mimari görünüm yaratmaya destek oldu ve emekleri Amerikan kimliğini tanımlamaya destek oldu.
S: Bölgecilik Nelerdir?
A: Bölgeselcilik, 20. yüzyılın başlarında ABD Birleşik Devletleri’nde ortaya çıkan bir sanat hareketidir. Yöresel mevzulara odaklanma ve Modernizmin kentsel, endüstriyel estetiğini reddetme ile karakterize edilmiştir.
S: Meşhur Rejyonalist sanatçılar kimlerdir?
A: En meşhur Rejyonalist sanatçılar içinde Grant Wood, Thomas Hart Benton, John Steuart Curry ve Charles Burchfield yer alır.
S: Bölgeciliğin Amerikan sanatına tesiri nelerdir?
A: Bölgecilik, Amerikan sanatı üstünde mühim bir etkiye sahipti ve daha muhtelif ve kapsayıcı bir sanat ortamı yaratılmasına destek oldu. Ek olarak, Amerikan coğrafyası ve insanlarının daha iyi anlaşılmasını teşvik etmeye destek oldu.
0 Yorum